-->

3 Hal yang Perlu Dipertimbangkan Saat Mengubahsuai Rumah Type 36



3 Hal yang Perlu Dipertimbangkan Saat Mengubahsuai Rumah Type 36 - Luas tanah kosong dan dana yang terhad seringkali menjadi alasan mengapa banyak orang lebih memilih untuk membeli atau membina rumah dengan type 36. Namun sayangnya, seiiring dengan bertambahnya bilangan ahli keluarga, maka rumah yang dulunya sudah lebih dari cukup memenuhi keperluan anda kini semakin terasa sempit dan rasanya membuat anda dan keluarga semakin merasa kurang selesa. Hal tersebut biasanya berlaku kerana bilangan ahli keluarga yang semakin bertambah itu kurang boleh menikmati privasi mereka sebab bilik tidur yang ada di dalam rumah tersebut kurang banyak.

Idealnya sebuah rumah sekurang-kurangnya harus mempunyai 3 bilik tidur, namun hal tersebut tentu saja tak dapat dipenuhi oleh rumah dengan type 36, sebab maksimum jumlah bilik yang tersedia di dalam rumah jenis 36 hanya berjumlah 2 bilik. Oleh kerana itu, mau tidak mau anda perlu mengubahsuai rumah type 36 tersebut agar dapat kembali memenuhi keperluan semua ahli keluarga yang tinggal di dalam rumah tersebut.
Untungnya, rumah type 36 biasanya dibina diatas tanah yang luasnya kira-kira 92 - 120 m2 sehingga membolehkan anda selaku pemilik rumah untuk melakukan sedikit perluasan bangunan atau yang lebih kita kenal dengan istilah pengubahsuaian.

Sebenarnya ada dua pilihan pengubahsuaian rumah saiz 36 yang boleh anda lakukan. Yang pertama bila masih ada sedikit tanah tambahan di bahagian belakang atau depan bangunan rumah anda, maka anda boleh melakukan pengubahsuaian penambahan ruang untuk bilik secara mendatar, namun bila tanah kosong yang tersedia cukup sempit maka mau tidak mau anda perlu melakukan pilihan pengubahsuaian yang kedua, yakni pengubahsuaian secara menegak, atau dengan kata lain anda perlu melakukan penambahan lantai agar dapat menambah jumlah bilik. Salah satu kelebihan yang akan anda dapatkan ketika melakukan pengubahsuaian secara menegak, adalah jumlah bilik yang boleh dibuat akan lebih banyak jika dibanding dengan pengubahsuaian melintang.

Selain itu, sebelum melakukan pengubahsuaian rumah jenis 36 sebaiknya anda juga harus memberi perhatian kepada beberapa perkara berikut ini:
· Pastikan anda tetap mempunyai cukup ruang untuk peredaran udara khususnya bila anda memutuskan untuk menghabiskan seluruh tanah kosong yang ada di belakang bangunan rumah tersebut
· Pastikan anda mereka bentuk struktur bumbung yang tepat agar terhindar dari kebocoran
· Pastikan anda benar-benar mengoptimumkan setiap celah yang tersisa agar tidak ada yang terbuang 

renovasi Rumah Type 36

 Ilustrasi Mengubahsuai Rumah Type 36






Iklan Atas Artikel

.

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel