-->

Konsep reka bentuk Pagar Rumah Minimalis




Konsep reka bentuk Pagar Rumah Minimalis - Ini dia beberapa konsep asas yang perlu anda fahami sebelum anda memilih pagar rumah minimalis yang sesuai untuk kediaman anda.


Salah satu yang tidak boleh luput apabila anda membina rumah minimalis adalah menghadirkan pagar rumah. Yang perlu anda amati ketika membuat pagar rumah minimalis adalah memastikan bentuk reka bentuk pagar selaras dengan keseluruhan konsep rumah minimalis,
Satu catatan, biasanya rumah minimalis juga mempunyai saiz tanah yang kecil, jadi ada baiknya anda menyesuaikan keterbatasan lahan ini dengan bentuk dan saiz pagar rumah minimalis tersebut. Jangan sampai justru kehadiran pagar ini memberi kesan menyempitkan apalagi merosakkan seluruh konsep fasad bangunan.
Adapun konsep asas yang perlu anda fahami ketika menentukan reka bentuk pagar rumah minimalis antara lain adalah sebagai berikut:
1. Pagar hanya sekatan wilayah bukan sekatan akses sisi dalam dan luar pagarPagar rumah minimalis yang baik adalah pagar yang tetap memberi ruang akses, meski terhad antara pihak dalam dan luar pagar. Dengan tanah yang terhad, boleh jadi anda tidak punya cukup ruang untuk kawasan terbuka, bila kemudian anda batasi lagi dengan pagar yang penuh privasi bukankah rumah anda teras seperti terkongkong dan semakin terasa sempit?
2. Pagar sebaiknya menggunakan bahan ringanPagar batu penuh sampai atas, tidak hanya membuat akses keluar pagar tertutup sempurna, tetapi memberi kesan penuh pada sebelah dalam. Gunakan bahan ringan seperti pagar besi dengan bentuk list kecil atau pagar kayu dengan ukuran pendek yang tidak akan membuat kesan terlalu berat dan penuh.
3. Elakkan detail berlebihan pada pagarPagar dengan detail ukiran rumit serta penuh, besar-besar dan berliku memang memberi kesan cantik pada luaran. Tetapi tidak lantas sesuai untuk rumah dengan gaya minimalis apalagi berlahan kecil. Salah-salah malah rumah akan terkesan penuh. Pilih saja reka bentuk yang simpel, bilapun anda suka detail, pilih butiran yang tidak berlebihan supaya tetap mampu memberi kesan ringan.
4. Gunakan warna asasAnda boleh saja suka permainan warna, tidak mengapa anda praktekan pada dinding dan pedalaman, tetapi akan sedikit terasa aneh kalau anda aplikasikan pada pagar. Kalaupun anda ingin sedikit bermain warna, pilihlah warna dalam penggredan yang selaras dengan warna rumah dan tetap padankan dengan warna dasar.


Kini anda memahami bukan anda tidak boleh sembarangan memilih pagar rumah minimalis, kerana perlu mengambil kira beberapa perkara supaya gambaran pagar rumah tetap cantik dan selaras dengan keseluruhan style dari kediaman yang sudah mengusung gaya minimalis.



Baca Juga:
Model Rumah Minimalis & Pemilihan Furniture

Iklan Atas Artikel

.

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel