-->

Cat Warna Rumah Dalam Nuansa Jingga Yang Selesa



Bagaimana menghadirkan cat warna rumah dalam warna jingga ke dalam kediaman minimalis bersaiz kecil? Berikut ini jawapannya.


Sesuai dengan trend cat warna rumah di tahun 2015 ini, warna jingga termasuk salah satu pilihan warna yang muncul ke permukaan. Warnanya yang hangat dan cerah memberi suasana kediaman terasa lebih dinamik da cerah.

Namun warna jingga mempunyai watak yang agak kuat dan kerap kali mendominasi. Kesan warna jingga juga boleh mencipta kesan sempit dan penuh. Sehingga perlu cukup bijak menggunakan warna ini, terutama bila anda hendak mengaplikasikannya di dalam rumah dengan gaya minimalis dan berukuran relatif kecil.
Namun bila anda cukup bijak, warna jingga sendiri tetap boleh tampil dengan watak naturalnya namun tetap memberi kesan lega dan lapang. Anda akan merasakan suasana dan atmosfera yang lebih dinamik dan hangat sekaligus selesa.

Bagaimana cara bijak tetap merasa selesa dengan cat warna rumah dalam gradasi jingga? Berikut ini beberapa rujukan yang boleh menjadi panduan anda:


Bermain dalam tone lembut


Cat Warna Rumah Dalam Nuansa Jingga Yang Nyaman

 Cat Warna Rumah Jingga dalam Tone Lembut

Warna jingga memang mempunyai kekuatan untuk menjadi dominan, tetapi bila anda turunkan tone warnanya supaya berada dalam penggredan yang lebih lembut, rasanya bilik tidak akan dibuat penuh oleh warna jingga. Malah warna jingga lembut macam cooper, liat pale, peach dan sebagainya akan memberi warna natural dan romantis yang hangat dan selesa.


Padukan dengan warna putih

Cat Warna Rumah Dalam Nuansa Jingga Yang Nyaman

Cat Warna Rumah Jingga berpadu Putih

Warna satu ini memang selalu mampu menjadi titik fokus dalam bilik. Satu bahagian saja anda aplikasikan dengan warna jingga maka ruangan fokus mata tak akan lari dari titik itu. Anda boleh padukan warna jingga dengan putih, meski kesannya akan menguatkan nilai fokus dari warna jingga. Tetapi warna putih akan membina benteng untuk meneutralkan suasana.


Padukan dengan warna kayu
Cat Warna Rumah Dalam Nuansa Jingga Yang Nyaman

Cat Warna Rumah Jingga Bernuansa Kayu


Perlu cukup keberanian untuk bermain warna jingga dengan warna kayu. Tetapi ternyata nuansanya sangat cantik. Asal anda cukup bijak memilih gradasi warna jingga yang tepat dan tone kayu yang sesuai. Kerana ketika kayu hadir dalam warna yang terlalu kuat, maka persaingan kedua-dua unsur ini akan membuat warna dalaman malah terasa penuh, tetapi apabila keduanya boleh membina keseimbangan maka bilik akan terasa nyaman dan hangat.


Padukan dengan perabot warna asas
Cat Warna Rumah Dalam Nuansa Jingga Yang Nyaman


Cat Warna Rumah Jingga yang Terpadu dengan Furniture

Ketika dinding sudah cukup menarik, sebaiknya gunakan perabot yang lebih ringan dalam warna dasar yang tidak mudah dilihat. Sekali lagi cara ini akan membantu anda meneutralkan suasana bilik.
Itulah beberapa tips untuk anda menggunakan cat warna rumah dalam gradasi jingga. Jangan ragu bereksplorasi kerana dari sana akan muncul idea-idea yang tidak terduga, termasuk bereksplorasi cat warna rumah. Untuk reka bentuk minimalis anda juga boleh menggunakan kombinasi cat warna biru.

Iklan Atas Artikel

.

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel