-->

Pemilihan Furniture


Model Rumah Minimalis Dan Pemilihan Furniture

Bagaimana cara memilih perabot untuk kediaman dengan model rumah minimalis diatas tanah kecil? Berikut ini beberapa panduannya:
 


Model rumah minimalis biasanya hadir dengan reka bentuk rumah yang simpel, sedikit sentuhan hiasan yang minimalis, dan sisi pedalaman yang terkesan ringan dan bersih. Kesan nuasa minimalis ini biasanya menjadi pilihan bagi mereka yang mempunyai rumah bersaiz kecil atau mereka yang menyukai warna moden yang elegan sebagai gaya kediaman mereka.
Bila kita bicara soal rumah dan kediaman, jelas satu perkara yang tak boleh lepas adalah susunan dalamannya, termasuk bagaimana memilih perabot dalam bilik. Khusus untuk model rumah minimalis, ini boleh menjadi perkara yang perlu anda pertimbangkan lebih cermat, kerana biasanya rumah minimalis menekankan perabot dengan nilai fungsi dan reka bentuk yang khas, simpel tetapi berfungsi.
Dan untuk memenuhi kriteria tersebut, anda juga perlu mengambil kira beberapa perkara berikut dalam memilih perabot untuk model rumah minimalis.

1. Pilih tema yang selaras
Rumah yang selesa tidak hanya mengenai bentuk dan peredaran udaranya, tetapi juga keselarasan tata ruangnya. Itu sebabnya penting untuk anda menentukan benang merah reka bentuk dalaman dalam rumah. Apalagi kalau rumah anda bersaiz kecil, tata ruang yang tidak berkesinambungan akan sangat mengganggu keselesaan. Jadi pastikan perabot pilihan anda sudah sesuai dengan konsep dalaman keseluruhan.

2. Pilih saiz yang sesuai
Pastikan perabot anda sudah sesuai dengan saiz ruang. Jangan biarkan bilik anda dipenuhi perabot besar yang memakan tempat. Bila perlu ukur bilik dengan tepat supaya saiznya memang sesuai dengan tepat. Pastikan pula bentuknya tidak terkesan terlalu penuh atau malah terlalu ringan untuk bilik.

3. Bermain dengan perpaduan
Dewasa ini, gaya dalaman yang memadumadankan beberapa perabot sekaligus dalam bilik bukan perkara baru. Jadi jangan terpaku pada satu set sofa kalau bilik anda bisa saja menjadi lebih dinamik dengan sebuah sofa dua sheet dan 4 buah kerusi cantik bergaya minimalis ala skandinavia. Hal serupa juga berlaku dalam permainan warna untuk perabot. Tetapi akan lebih baik kalau anda padukan warna asas dengan warna kua, bentuk simpel dengan bentuk yang lebih aneh.

4. Pilih bentuk yang berfungsi
Biasanya model rumah minimalis menyukai perabot yang tidak sahaja membentangkan satu fungsi. Katakan meja yang di dalamnya juga terdapat ruang simpan. Atau sofa yang boleh dibuka menjadi katil dan sebagainya. Ini berkaitan dengan realiti kebanyakan rumah minimalis berukuran cukup kecil dan perlu menjimatkan ruang dengan berkesan.

5. Beberapa boleh bersifat custom
Untuk hasil yang lebih optimum, terutama menghasilkan kesan lega pada rumah bersaiz kecil, anda boleh menambah sentuhan perabot custom supaya setiap sudut ruangan tetap berfungsi dan memberi ruang sisa mencukupi untuk aktiviti.

Iklan Atas Artikel

.

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel